Bila Kamu Fokus Kamu Tak Nampak Silap Orang Lain - MAWAR ASSUFI | Lifestyle & Travel Blogger

Bila Kamu Fokus Kamu Tak Nampak Silap Orang Lain

BILA KAMU FOKUS, KAMU TAK NAMPAK SILAP ORANG LAIN | Terbaca satu cerita pendek yang dikongsikan oleh kawan. Betul tersirat dan tersurat yang ingin disampaikan tu. Bila kita terlalu fikirkan orang lain tu tandanya kita tak fokus untuk menambah kebaikan diri sendiri. Tapi, bila terlalu fokus sampaikan tak nampak dah apa yang jadi di kanan kiri. Kita pasti takkan nampak dah kesilapan dan kekurangan orang lain. Tak sempat nak jaga tepi kain orang lagi dah.


Alkisahnya :

Ada seorang anak yg setiap hari rajin ke masjid, lalu suatu hari dia berkata kepada ayahnya, "Ayah mulai hari ini saya tidak mau ke masjid lagi."

"Kenapa?", sahut ayahnya.

"Kerana di masjid saya tengok orang-orang yang nampak agamawan tapi sebenarnya tidak, ada yang sibuk dengan gadgetnya, sementara yang lain sibuk bercerita keburukan orang lain."

Ayahnya pun berpikir sejenak dan berkata,"Baiklah kalau begitu, tapi ada satu syarat yang harus kamu lakukan setelah itu terserah kamu."

"Apa itu?" anaknya bertanya.

"Ambillah air satu gelas penuh, lalu kau bawalah keliling masjid, ingat jangan sampai ada air yang tumpah walaupun setitik."

Si anak pun membawa segelas air keliling masjid dengan hati2-hati hingga tak ada setitis air pun yang tumpah. Sesampai di rumah ayahnya bertanya, "Bagaimana sudah kau bawa air itu keliling masjid?", "Sudah".

"Ada yang tumpah?", "Tidak".

"Ada di masjid tadi orang yang sibuk  dengan gadgetnya?"

"Saya tidak tahu kerana pandangan saya hanya tertumpu pada gelas ini.", jawab si anak.

"Ada di masjid tadi orang-orang yang menceritakan keburukan orang lain?" tanya ayahnya lagi.

"Saya tidak dengar kerana saya hanya  tertumpu untuk menjaga air dalam gelas ini."

Ayahnya pun tersenyum lalu berkata, "Begitulah kehidupan anakku, jika kamu fokus pada tujuan hidupmu, kamu tidak akan punya waktu untuk menilai keburukkan orang lain. Jangan sampai kesibukanmu menilai kualiti orang lain membuatmu lupa akan kualiti dirimu.".

Mari kita fokus pada diri sendiri dalam beribadah, bekerja dan utk terus menerus menjadi positif. Semoga kita menjadi lebih baik dan lebih bermanfaat. Robbana Taqobbal Minna Ya Allah terimalah dari kami (amalan kami). Ameen..

No comments:

Post a Comment

Orang berbudi Kita Berbahasa, Orang Member Kita Merasa <3
Terima kasih sudi singgah :)