Jenis-Jenis Status Dalam Keputusan Peperiksaan UiTM - MAWAR ASSUFI | Lifestyle & Travel Blogger

Sep 22, 2017

Jenis-Jenis Status Dalam Keputusan Peperiksaan UiTM

JENIS-JENIS STATUS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN UiTM | Ada antara kita yang bernasib baik dapat status LU iaitu tanda Lulus dalam keputusan peperiksaan setiap semester. Dan ada juga antara kita yang dapat selain LU, contoh paling dekat adalah AD untuk sesiapa yang berada di tahap memuaskan.

Secara peribadi, alhamdulillah keputusan masa zaman diploma di Machang dalam Diploma Perakaunan lulus belaka. Biarpun result memang ada upside and down atas beberapa sebab, aku tetap bersyukur, setiap semester berjalan dengan redha kedua orang tua. Bahagia yang tak terucap bila nampak senyuman bangga di wajah kedua orang tua, itulah sebaik-baik kebahagian dalam hidup ni. Alhadulillah, walaupun dekan tu hanya atas kertas, sekurang-kurangnya senyuman yang paling bahagia aku rasakan adalah bila orang tua aku dapat masuk dalam dewan DATC dan melihat anak dorang berjalan atas stage dengan berselempang pink dan mengambil sijil. Allahu, sebak rasanya. Alhamdulillah, Ya Allah.

Dalam bahagia kita, sebenarnya ada yang berdukacita tanpa kita sedar. Personally, aku ada 3 orang kawan yang terima status D stands for DISMISSED. Tapi, status D ni ada banyak jenis-jenis dia. Ada D yang masih boleh dipertimbangkan, ada D yang terus diberhentkan serta-merta dan ada D yang masih boleh buat rayuan. Jom discovered!




JENIS-JENIS STATUS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN



Akan ada banyak jenis dan banyak kod untuk menunjukkan status keputusan peperiksaan kita. Samada lulus, diberhentikan atau boleh buat rayuan. Kalau ada antara korang yang gagal dan mendapat status D1 - D2, memang takkan ada harapan untuk buat rayuan. Melainkan mohon sekali lagi macam masa mula-mula nak masuk Semester 1 dulu.



Jangan risau kalau korang dapat status gagal dan diberhentikan sekali pun. Sebab itu hanya keputusan atas kertas, bukannya penentu hidup atau mati pun. Sebab korang masih ada lagi harapan untuk meneruskan pengajian dan jangan berputus asa atau berhenti separuh jalan. Ada beberapa kawan aku yang dapat status D1 ni terus berhenti belajar dan tak ada semangat nak teruskan belajar. Tapi, alhamdulillah. Rezeki diorang lebih pada kerjaya. Siap naik pangkatlah, dapat handle project besar lah dan lain-lain lagi. Ada hikmahnya lepas terima keputusan yang mendukacitakan macam ni kan? Perancangan Allah lebih baik dari segalanya. Percayalah.

Macam sorang kawan aku, dia mengaku dia agak lalai masa Semester 1 dan akhirnya dapat status yang digeruni ramai pelajar ni. Tapi, dia tetap bersemangat dan cari tahu macamana untuk teruskan pengajian di UiTM lagi. So, kesimpulannya jangan cepat putus harapan.

Baca : Pengalaman Pertama Mendapat Status D1 & Apa Yang Saya Buat?




No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Tinggalkan Jejak ^^,