Petua Imam Syafie - 4 Perkara Untuk Sihat !! - MAWAR ASSUFI | Lifestyle & Travel Blogger

Jan 20, 2012

Petua Imam Syafie - 4 Perkara Untuk Sihat !!

Bila cik bunga mula membebel :

Assalamualaikum .. wassup bro !
bertahun lamenye rase tak hapdet. rindu sejuta mangkuk rindu dah kat kau, bulog ! bersawang bersemut berlalang dah kau kan. aku tak datang belai kau manje-manje . haaa , rindu kite letteww .. =,=

aku sakit, kau peduli ape ..
aku demam, kau kesah ape ..

dandan, tibe-tibe nak teringat kat rumete aku . beruntung betul bile die sakit, 'ttm' die hantar ubat lah bagai . untung betul jadi anak nurse ni. sume stok ubat penuh dalam poket sampai terjurai-jurai, sedekah la kat rumet aku ni tiap kali sakit.

"errr .. takde sape nak bagi aku ubat ke ?"

dah rezeki depan mate, bedal aje ubat 'ttm' rumet aku tu. tapi, pulikss bin aneh .. aku telan ubat yang rumet aku dapat tu patblas bijik seharian semalaman pun tak ilang-ilang sakit ni . demam pulak, kaki sakit lah bagai . idung sumbat sume ade . doktor kat UK tu da macam bofren aku dah . dating tiap-tiap minggu . **err, kalo bini dr tau ni, mati aku**

buat kesekian kalinya, tika aku demam ni lah aku hapdet bulog setelah berabad kutinggalkan tanpa kasih sayang dan belaian mesra . **ececeeh ~

 
  
sape sakit macam saya, senyum macam saye ! 
hehehe (^=^) . Cara sihat ikut Imam Syafie ..


4 perkara untuk menguatkan tubuh badan

makan daging
memakai haruman
kerap mandi
memakai pakaian kapas

4 perkara melemahkan badan

banyak kelamin (bersetubuh)
banyak minum air ketika makan
banyak makan makanan yang masam
selalu cemas

4 perkara menajamkan mata

duduk menghadap kiblat
memakai celak sebelum tidur
memandang sesuatu yang hijau
berpakaian bersih

4 perkara merosakkan mata

memandang najis
melihat orang dibunuh
melihat kemaluan
membelakangi kiblat

4 perkara menajamkan fikiran

tidak banyak berbual kosong
banyak bersugi (menggosok gigi)
bercakap dengan orang soleh
bergaul dengan para ulama

Pena Comel N.N : Jom praktikkan semua tips ni ! insyALLAH berkesan .. go go chaiyok !!

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Tinggalkan Jejak ^^,